Het eerste blok in de ochtend begon met de groep facilitair die we vorige week ook hadden. Ik ben allereerst begonnen om de tekst te bespreken met het meisje die vorige week geen Engels durfde te spreken. We hebben samen de tekst besproken en ze weet nu waar ze op moet letten. Ook heb ik haar op haar gemak proberen te stellen met Engels te spreken. Ik heb haar verteld dat ze niet alles hoeft te kunnen en dat ze best fouten mag maken. Daarnaast heb ik haar ook verteld dat ik ook fouten maak en Bas ook. Doordat ik heb laten zien dat andere mensen ook fouten maken en dat dit niet erg is leek ze meer op haar gemak te zijn dan vorige week.
Na dit gesprek met deze cursist ben ik weer bij de groep gaan zitten. De jongen die vorige week zo druk was, was het vandaag weer. Hij deed alsof hij aan het werk was door mij continu te vragen of ik woorden voor hem wilde vertalen. Dit stoorde de klas en mij ook, dus heb ik hem na het derde woord gelijk een woordenboek laten halen. Hierna was hij in ieder geval rustiger en was hij niet meer storend voor de klas.
Een cursist die er vorige week niet was is zijn map kwijt geraakt. Ik heb dit met Bas besproken en de regel is dat, als een cursist zijn map met werk kwijt is, hij opnieuw kan beginnen met het maken van een nieuw portfolio. Bas en ik hebben hem een nieuwe opdracht gegeven waar hij deze les aan kan werken en met hem afgesproken dat hij nog een keer zou gaan zoeken en de volgende week zou laten weten of hij de map had terug gevonden.
Probleem: Cursist is niet aan het werk en is storend voor de klas.
Aanpak: De cursist een woordenboek laten halen en hem nog een keer uitgelegd wat hij moet doen.
Uitkomst: Cursist eindelijk rustig, maar nog niet serieus aan het werk.
De volgende keer: Hetzelfde, zolang de cursist niet storend is voor de klas kan hij gewoon in de groep blijven. Het is uiteindelijk zijn eigen verantwoordelijkheid of hij zijn werk doet. Wel kan ik hem nog confronteren met het feit dat hij op deze manier niet op tijd kan afronden.
In het tweede blok hebben we een nieuwe bezemgroep. Bas heeft mij de taak gegeven om 1 cursist te helpen met het opstarten van zijn portfolio. Ik ben met hem gaan zitten en heb hem uitgelegd wat hij allemaal moet doen om zijn map op orde te krijgen voor de afronding. Na dit met de cursist besproken te hebben heb ik hem een stuk laten schrijven: "My story so far". Dit doet Bas altijd in het begin en op deze manier kan ik zien of hij de tijden op een juiste manier gebruikt en hoe hoog zijn niveau is. Ook heb ik gelijk een afspraak met hem gemaakt om de brief te bespreken en een gesprek hierover te voeren.
In de middag weer een meeting. Het belangrijkste punt van deze meeting was dat Simon Ettekhoven langs gaat komen op het talencentrum. Gelijk heb ik gevraagd of het ook mogelijk was voor ons als stagiaires om feedback van hem te krijgen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten