18-01-2011
In het eerste blok liep ik weer met Bas mee, hij had weer de groep facilitair en hij heeft mij de "leiding" over deze groep gegeven, zodat hij met andere cursisten nog een aantal dingen kon afronden. Ik ben begonnen met vertellen wat de cursisten konden gaan doen; het werk van de vorige week afmaken of als ze ermee klaar waren beginnen met het voorbereiden van een interview die ze kunnen gaan doen met iemand uit hun werkgebied. In tegenstelling tot de vorige weken was de cursist die normaal gesproken erg druk is erg rustig. Na ongeveer een kwartier begon hij weer druk te worden. Uiteindelijk ben ik op hem afgestapt om te vragen hoever hij was met zijn werk. Zijn reactie hierop was dat hij wel bezig was met werken. Hierop heb ik gevraagd of ik even mocht kijken naar hetgeen waar hij mee bezig was. Ik zag dat hij zijn werk niet goed deed en heb hem erop gewezen hoe hij het beter kan doen. Ook heb ik hem verteld dat dit werk nodig is en in zijn map moet zitten, afgetekend en wel, als hij wil gaan afronden. Na deze opmerking ging hij wel aan het werk.
Na de pauze in de ochtend zou Bas een gesprek en een presentatie doen met een leerling van de vorige periode. Omdat de cursist al zat te wachten en Bas nog niet klaar was met eten heb ik aangeboden om dit te doen. Dit vond hij een goed idee. Weer ben ik begonnen met het gesprek om de cursist op haar gemak te stellen. Tijdens dit gesprek kwam Margriet binnen. Ik had voor vandaag een afspraak met haar gemaakt, omdat zij wilde zien wat ik hier allemaal deed. Dit was ik natuurlijk helemaal vergeten, dus ik was erg verbaasd toen ze binnen kwam lopen. De cursist was ook van haar stuk gebracht. Nadat ik Margriet had verteld wat ik aan het doen was en de cursist had verteld dat Margriet hier voor mij was om te zien wat ik deed ben ik weer verder gegaan met het gesprek. Hierna hebben we ook nog de presentatie gedaan. Hierop heb ik feedback kunnen geven en heb ik deze ook gelijk met de cursist besproken. Tijdens het bespreken heb ik gelijk een klein stukje grammatica proberen uit te leggen die ze moet kennen om het niveau te halen wat ze nodig heeft.
Na dit gesprek zijn Margriet en ik apart gaan zitten en heeft ze mij feedback gegeven. Ook heb ik haar over vanmorgen verteld van de cursist die niet wilde werken en over de vorige week bij de ICT-groep toen 1 cursist niet mee wilde werken met het debat en hidden word.
De feedback die ik van Margriet heb gekregen:
Over het gesprek en de presentatie van deze ochtend:
- Tijdens het gesprek had ik heel snel een binding met de cursist, waardoor zij zich heel erg op haar gemak voelde, wat voor Margriet zichtbaar was.
- Toen Margriet binnen kwam kreeg ik het snel voor elkaar om de cursist weer te laten praten en de opdracht af te ronden.
- Ondanks dat ik de cursist snel op haar gemak kreeg, had ik meer complimenten kunnen geven.
Over de aanpak van de cursist die niet wilde werken van deze ochtend:
- Ik heb de cursist nergens van beschuldigd, maar hem op het werk gewezen wat gedaan moet worden.
- Ik kan de volgende keer meer benadrukken dat dit werk nodig is voor hem als hij wil afronden.
Over de aanpak van de cursist van vorige week bij ICT die niet mee wilde werken:
- Ik ben duidelijk geweest wat ik van hem verwachtte.
- Ik had de cursist apart moeten nemen en naar hem moeten luisteren toen hij zei dat hij het niet kon.
Over het algemeen wat ze had gezien:
- Ik ben vrij snel in staat om al een niveau vast te stellen.
- Het is knap dat ik van te voren bedenk wat een cursist nodig heeft om het niveau te halen en aan de hand hiervan bepaalde grammatica uit te leggen.
- Ondanks dat ik een onderscheid maak in welke uitleg nodig is en wat niet, probeer ik toch teveel uit te leggen.
Om 1 uur was er weer een meeting in het talencentrum. Hierbij heb ik duidelijk kunnen maken wat mijn plannen zijn voor de workshops. Ook heb ik iedereen de onderwerpen gegeven van de workshops die ik ga geven en hoe het er globaal uit komt te zien. De grootste vraag van iedereen was wanneer ik deze workshops ging doen, dit heb ik gelijk tijdens de meeting besproken, omdat ik nog niet wist wat de meest gemakkelijke tijden hiervoor zijn. We hebben met zijn allen besloten om de eerste helft van het eerste blok en de eerste helft van het tweede blok te gebruiken.
Iedereen leek erg enthousiast.
Het was weer een productieve dag, eindelijk tijd om naar huis te gaan en verder te werken aan de geplande workshops!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten