Pagina's

zondag 23 januari 2011

Dag 6 in... Het Talencentrum inside out

30-11-2010


De eerste groep, facilitaire dienstverlening, was keurig op tijd vandaag. Omdat het de cursisten nog ontbreekt aan leesopdrachten had Bas het idee om een aantal teksten te zoeken voor de cursisten die relevant zijn aan hun opleiding. Bas doet dit omdat cursisten vaak geen flauw benul hebben hoe ze snel teksten kunnen zoeken die ze kunnen gebruiken voor hun dossier. Als snel kwam ik erachter dat het inderdaad niet makkelijk is om een tekst te vinden die zowel het juiste niveau heeft als interessant is voor de cursist. Daarom heb ik Bas gelijk gevraagd hoe hij dat altijd doet en of hij nog sites heeft waar deze teksten staan. Hij heeft me toen een aantal sites gegeven: Google (obvious), jobs4u en ehow.com. Ook heeft hij me weer een gesprek laten doen met een cursist. Het onderwerp van dit gesprek was wat de cursist hiervoor gedaan heeft, nu doet en van plan is te doen in de toekomst. Een soort van helicopterview waarbij ik kon kijken hoe alle tijden gebruikt worden door de cursist.




Probleem: Moeilijkheden met het vinden van relevante teksten voor cursist.
Aanpak: Coach gevraagd naar hoe hij het doet en of hij nog handige sites heeft.
Uitkomst: Ik kon relevante teksten vinden.

De tweede groep in de ochtend was weer de bezemgroep. Deze week waren er "nieuwe" cursisten, oftewel cursisten die er de vorige week hadden moeten zijn, maar er niet waren.  Bas heeft met hun gekeken wat ze nog moesten doen en hoe ze het allemaal konden doen. Ondertussen ben ik met een andere cursist een gesprek en een spreekopdracht gaan doen. We zijn begonnen met het gesprek. 
Ik had bedacht dat dit de meest logische volgorde is voor deze 2 opdrachten, omdat een leerlingen zich gemakkelijker voelt tijdens een gesprek dan tijdens een presentatie. Zodra een leerling wat meer op zijn gemak is tijdens het gesprek, zal hij ook meer op zijn gemak zijn tijdens een presentatie. 
Het gesprek ging vrij goed en ik had gelijk al een duidelijk beeld van zijn niveau en waar zijn fouten lagen. Hiervoor heb ik dus een feedbackformulier ingevuld.
Na het gesprek zei hij dat hij klaar was voor de presentatie. Deze zou gaan over een recept. Na twee of drie zinnen was de cursist al uitgesproken en dacht hij dat hij klaar was. Omdat ik van hem verwachtte dat hij meer zou vertellen, wat ook nodig was voor zijn feedbackformulier, ben ik hem een aantal vragen gaan stellen waar hij nog over kon vertellen. Helaas kon hij mijn vragen niet beantwoorden en had hij echt niets meer te vertellen. Dit duidde voor mij erop dat hij onvoldoende voorbereid was voor deze presentatie. Dit heb ik hem ook verteld en ik heb hem gewezen op een aantal punten die hij nog kon voorbereiden. Ook heb ik hem geen feedbackformulier gegeven en hem gezegd dat hij deze presentatie de week erop opnieuw kon doen. 
Na dit gesprek ben ik een brief gaan nakijken van een andere cursist. Deze heb ik voorzien van feedback en besproken met de cursist. Bas kon deze daarna dus voor de cursist aftekenen. 

Probleem: Cursist niet voorbereid op zijn presentatie.
Aanpak: Aanwijzingen gegeven voor het voorbereiden en een nieuwe afspraak met de cursist gemaakt.
Uitkomst: Cursist heeft nog geen feedbackformulier voor zijn portfolio.
De volgende keer: De presentatie opnieuw doen. Aanpak besproken met Bas en hij was het ermee eens. 

Na dit blok weer een uur pauze. Hierna weer de meeting. Het belangrijkste punt op de agenda was weer de efficiĆ«ntie van het talencentrum. 

Na de meeting weer heerlijk naar huis!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten