23-11-2010
Probleem: Cursisten zijn erg gesloten.
Aanpak: Hele open vragen proberen te stellen.
Uitkomst: Cursisten blijven gesloten.
De volgende keer: Met cursisten 1 op 1 proberen spreken te oefenen.
Na dit gesprek kregen de cursisten een leesopdracht van Maggie. Tijdens deze opdracht gaat Maggie nog gesprekken aan met een twee laatkomers. Tijdens dit gedeelte van de les weet ik ook niet echt goed wat ik moet doen. Wat mij ook erg opvalt is dat Maggie heel veel improviseert, waardoor voor mij niet duidelijk is wat ik kan doen.
Probleem: Onduidelijk wat ik wel en niet kan doen.
Aanpak: Het op zijn beloop laten gaan en eigen dingen doen voor school.
Uitkomst: Onduidelijkheid over wat ik wel en niet kan doen met cursisten.
De volgende keer: Vragen wat ik kan doen en van te voren een losse planning maken met haar van de te behandelen punten in de les.
Tijdens het eerste blok in de middag hebben we de groep Theater Techniek. Maggie had de cursisten een tekst gegeven die ze in een presentatie moesten uitleggen in het Engels. De leerlingen waarmee ze dat deed heeft ze apart genomen. Ondertussen heeft ze mij en een andere cursist de instructie gegeven om spreken te oefenen. Dit hebben we gedaan door de cursist te laten uitleggen wat de opleiding en zijn stage in houd. Wat mij gelijk opvalt aan deze groep is dat deze groep veel opener is dan de vorige groep. Tijdens het gesprek hebben de cursist en ik veel lol gehad. Nadat Maggie weer terug was heb ik een aantal dingen voor mijzelf gedaan, zoals aantekeningen maken en lessen voorbereiden. Tussendoor heb ik een aantal vragen kunnen beantwoorden van cursisten.
In het twee blok hebben we een andere groep Theater Techniek. Maggie en ik hadden van te voren al afgesproken dat ik bij deze cursisten een oefening zou doen over telephoning. In mijn planning stond dat we zouden beginnen met een voorbeeld van hoe een telefoongesprek eruit zou kunnen zien. Daarna een brainstorm over standaard dingen die aan de telefoon gezegd worden, dus begroeting, afsluiting etc. Na de brainstorm zouden de cursisten in tweetallen een telefoongesprek zelf gaan oefenen, hiervoor had ik ook een opdracht gemaakt, waarin beschreven stond waar het gesprek over zou moeten gaan. Tijdens de opdracht waarin de cursisten in tweetallen moesten oefenen was er een probleem. Deze staat als casus omschreven op de site http://www.myschoolsnetwork.com/events/2011-01-06-analysis-and-advice-embarrassment-in-the-classroom/.
Probleem: 2 Cursisten wilden niet meewerken, ze zeiden dat ze zich bekeken voelden, omdat ze in een open ruimte zaten.
Aanpak: Gevraagd naar het probleem, geluisterd, mee proberen te helpen opstarten.
Uitkomst: Cursisten deden uiteindelijk het gevraagde, totdat Maggie weer terug kwam. Maggie heeft toen nog een keer met ze gesproken.
De volgende keer: Voor deze opdrachten een afgesloten ruimte regelen.
Probleem: Niveau cursisten lager ingeschat dan het was, hierdoor te veel tijd ingepland.
Aanpak: Minder uitgelegd dan ik verwacht had uit te leggen, de rest op zijn beloop laten gaan.
Uitkomst: Cursisten hebben dit niet door gehad, de les verliep alsnog vrij soepel.
Aan het einde van de les afgesproken dat ik de aankomende week een gedeelte zou uitleggen over de past tense bij de ICT cursisten in de ochtend.
16.00 uur weer het einde van de dag...
Geen opmerkingen:
Een reactie posten