Maggie had te kennen gegeven dat zij deze week de ochtend waarschijnlijk niet aanwezig zou zijn en had mij gevraagd of ik de les wilde opstarten met de ICT-groep. Ik had het plan om iets met spreekvaardigheid te oefenen met de groep, dus had ik 2 opdrachten voorbereid; een debat en een spel "Hidden Word".
Om kwart voor 9 waren er maar 3 cursisten van de groep aanwezig. Ik heb hun de keuze voorgelegd en zij kozen voor Hidden Word.
Ik heb tegen deze leerlingen gezegd dat we nog een kwartier zouden wachten met de les, omdat de rest nog niet aanwezig was. Dit is wat Maggie ook vaak doet, wanneer er weinig cursisten zijn. Daarbij is het zo dat het grootste gedeelte van deze groep heel erg vaak te laat is.
Om 9 uur ben ik maar begonnen met het eerste gedeelte van de les. Nog niet iedereen was aanwezig, maar de cursisten die er waren kon ik niet meer laten wachten. Maggie had mij de dag ervoor werk gegeven wat de cursisten de week ervoor hadden gemaakt. Dit heb ik hun terug gegeven met de opdracht dit in tweetallen te bespreken. Er was 1 cursist die deze opdracht nog niet had gemaakt. Ik heb toen een andere cursist gevraagd om hem te helpen met het maken van deze opdracht. Degene die het nog niet had gemaakt heeft een erg laag niveau en de jongen die ik heb gevraagd om te helpen heeft een erg hoog niveau.
Nadat iedereen binnen was gekomen en iedereen zijn werk had nagekeken ben ik begonnen met het spel. Het was de bedoeling dat de cursisten woorden zouden onderstrepen in een tekst die ze niet kenden, of waarvan ze niet wisten hoe ze die moesten uitleggen. Deze woorden heb ik na het onderstrepen op het bord gezet en de omschrijving besproken met de cursisten. Zelf had ik natuurlijk ook woorden eruit gehaald waarvan ik dacht dat ze die niet wisten. Het doel van het spel was dat de cursisten gingen nadenken hoe ze woorden op een andere manier konden omschrijven. Ik heb kaartjes gemaakt met de woorden en deze moesten ze in spelvorm aan elkaar gaan uitleggen in het Engels, zonder het woord te noemen.
Probleem: Cursisten onderstrepen woorden die ze al kennen en niet de woorden die ze niet kennen.
Aanpak: Gevraagd naar de woorden die ik van te voren eruit had gehaald.
Uitkomst: Cursisten begrepen dat ze niet wisten hoe ze deze woorden moesten omschrijven en dus nog iets te leren hadden.
De volgende keer: Deze woorden van te voren voor de cursist onderstrepen, zodat ze deze op moeten zoeken in het woordenboek of af moeten leiden uit zinsverband.
Het spel ging niet erg goed, de cursisten lieten elkaar de kaartjes zien en deden niet hun best om het woord te omschrijven.
Probleem: Cursisten deden niet serieus mee.
Aanpak: Uiteindelijk gestopt met het spel en begonnen met het debat.
Uitkomst: Cursisten vonden dit niet erg, maar deden alsnog niet serieus mee.
De volgende keer: De kaartjes met woorden niet aan de cursist geven, maar alleen laten zien en zelf bij me houden. Leerlingen proberen te motiveren door er iets tegenover te stellen.
Het debat hierna ging ook niet erg goed. Er was 1 jongen die niet mee wilde werken. Hij zei uiteindelijk dat hij het niet kon en daarom niet mee wilde doen. Ik heb hem gelijk verteld dat hij het wel kan. Dit omdat hij de lessen ervoor ook zijn werk heeft kunnen doen en het er heel erg op leek dat hij de boel probeerde te saboteren. Hierna ging hij wel meedoen, maar erg luidruchtig. Uiteindelijk heb ik geen aandacht meer aan hem besteed.
Probleem: Cursist wil niet meewerken, omdat hij zegt dat hij het niet kan.
Aanpak: Gezegd dat hij het ervoor ook kon en dat het niet leuk van hem was dat hij niet meewerkte en hiermee de groep benadeelde.
Uitkomst: Cursist bleef stil en ging uiteindelijk erg luidruchtig meewerken.
Aanpak: Geen aandacht meer aan hem besteed.
De volgende keer: Deze cursist een individuele opdracht geven, zodat hij de groep niet benadeeld en toch kan doorwerken. Ook had ik even apart met hem moeten gaan praten, omdat er vaak een kern van waarheid in zulke opmerkingen zit.
Het debat ging daarna wel een stuk beter, maar toen de cursisten uiteindelijk geen argumenten meer hadden wist ik niet meer wat ik nu moest doen, omdat ik had verwacht dat Maggie al terug zou zijn. Ik heb de cursist toen gevraagd wat ze graag wilden doen, zij kwamen op het idee om een ander onderwerp te nemen voor het debat. Op dit moment kwam Maggie alweer terug en hebben ze nog een aantal minuten gedebateerd.
Na de pauze hadden we weer de groep van D-drive (theater techniek). Ik kon 3 cursisten helpen met opdrachten en ik heb een telefoongesprek geoefend met 1 van de cursisten. Deze cursist zei dat hij het had voorbereid, maar tijdens het oefenen bleek dat hij het niet genoeg had voorbereid. Hier heb ik hem op gewezen en we hebben het toen samen voorbereid door puur te oefenen en voorbeelden te gebruiken die in het echt bedrijfsleven ook voor kunnen komen.
Opmerking cursist:
- Je voelde erg goed aan waar ik altijd de mist in ga.
Natuurlijk vond ik dit erg leuk om te horen. Tijdens het oefenen hebben we ook enorm veel lol gehad om bepaalde voorbeelden die ik gebruikte. Maggie heeft hierna het telefoongesprek met hem beoordeeld en zij zei dat het erg goed ging en dat hij erg veel heeft gehad aan de oefening met mij. Dat maakte natuurlijk mijn hele dag weer goed!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten