Pagina's

maandag 24 januari 2011

Dag 7 in... Het Talencentrum inside out

01-12-2010


Voor vandaag had ik met Maggie afgesproken een vervolgles te geven op de vorige les van de past tense. Hierbij zou ik uitleggen hoe vraagzinnen en ontkenningen worden gemaakt in het Engels. Van te voren had ik een lesplan gemaakt, maar omdat ik vaak erg zenuwachting ben met mijn tijdsplanning en onverwachte gebeurtenissen had ik bedacht om het lesplan niet strikt te volgen, maar meer te improviseren. Ik ben gelijk begonnen met de eerste opdracht uit te delen en iedereen aan het werk te zetten. Daarbij ben ik dus vergeten een terugblik te werpen op de week ervoor, met het gevolg dat 1 jongen helemaal niets meer wist en snapte. Ik ben toen gelijk bij die jongen gaan zitten en heb hem nog even geholpen, terwijl de rest aan het werk was.
Bij het nakijken wilde ik weer net als vorige week de regels uit de groep halen, in plaats van ze voor te kauwen. Hierbij stelde ik meer vragen dan bij de vorige les. Door het passieve gedrag van de cursisten ben ik eerder namen gaan noemen om de vragen te beantwoorden. Deze namen noemde ik daarbij ook te snel, omdat ik bang was dat het weer een les zou worden als de vorige.





Probleem: Begrijpt niet wat hij moet doen, omdat hij de les van de vorige keer niet heeft onthouden.
Aanpak: Deze jongen nog apart geholpen en herhaald wat de vorige keer uitgelegd was.
Uitkomst: Cursist begrijpt wat hij moet doen en kan aan het werk.
De volgende keer: De les beginnen met een korte terugblik naar de vorige les.



Feedback van Maggie


- Bij het stellen van vragen noem ik de namen de snel, ik moet de cursisten meer tijd geven om na te denken.


Tijdens het eerste blok in de middag zou ik een workshop geven over vocabulair. Kate zou haar groep naar mij sturen voor deze workshop. Uiteindelijk zijn er maar 2 cursisten gekomen. Hierdoor ben ik veel te laat begonnen met de workshop. Niet alleen had ik een lesplan gemaakt, waarbij ik meerdere cursisten nodig had, maar de cursisten die er waren wilde deze workshop eigenlijk ook niet volgen. Hun commentaar was dat ze eigenlijk alles al wisten. Ik heb ze toen een opdracht gegeven om te kijken of dat ook daadwerkelijk zo was. Het bleek dat ze nog niet alles wisten, zoals ik al had verwacht. Toen ik ze uiteindelijk zover had gekregen dat ze normaal meededen moesten zij alweer door naar een andere les.




Probleem: Te weinig cursisten voor de opdrachten die ik had.
Aanpak: Een opdracht gegeven die wel met zo weinig cursisten kon.
Uitkomst: Cursisten konden een opdracht maken.
De volgende keer: Een back-up plan hebben voor zulk soort gebeurtenissen of meer improviseren.

Probleem: Cursisten zeggen alles al te weten.
Aanpak: Opdracht gegeven om te laten zien dat ze nog cruciale dingen moeten bijleren.
Uitkomst: Cursisten krijgen door dat ze nog dingen moeten bij leren.

Na deze les ging ik weer terug naar Maggie.We hadden afgesproken dat ik een spreekopdracht met een cursist zou doen. Helaas was deze cursist er vandaag niet. Ik ben de rest van de cursisten uiteindelijk maar gaan helpen met hun opdrachten.

Na dit blok had Hana nog een groep met een aantal oudere cursisten. Zij wilde een workshop gaan geven over word order. Omdat ik deze workshop al klaar had en de workshop eerder deze dag niet helemaal gelopen was zoals gepland wilde ik dit graag voor haar doen. 
De workshop bij deze cursisten ging erg goed, iedereen deed erg actief mee en het leek ook of ze het graag wilden snappen en dat uiteindelijk ook deden. 

kwart voor 5 was ik klaar met de workshop, eindelijk weer tijd om naar huis te gaan en uit te rusten van deze hectische dag!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten